top of page

Svatební fotografování a jak na něj ?

Zajistit vhodné podmínky a správný harmonogram svatebního dne je pro fotografa velmi důležité. Při konzultacích se spolu se snoubenci snažíme naplánovat jejich den D tak, abychom dosáhli symbiózy příjemného zážitku pro novomanžele a co nejlepších podmínek pro pořízení hezkých fotografií.

Pohled fotografa na svatební den je trochu specifický a je dobré zkusit se na něj podívat jeho očima. Sepsal jsem proto zamyšlení nad několika tématy, které by Vám mohlo pomoci v plánování a pokud by vám nějaké chybělo, napište, zkusím jej doplnit.

EXTERIÉRY

Pro výběr exteriérů na focení svatebního dne není jednotný recept. Přiznám se, že já nejraději fotím aranžované snímky venku. Od toho se také odvíjí možnosti, které jsou k výběru. Bývají to nejčastěji parky poblíž zámečků a jiných staveb, které mají výraznou architekturu.

Takovým parkem se ale může stát i město s náměstími nebo industriální budovy. Prostředí vybíráme tak, aby jsme dosáhli záměru, kterého jsme chtěli. Proto raději volím lokace, které nejsou příliš členité a zbytečně barevně pestré. Pro zákazníka je důležité aby se s místem stotožnil a cítil se tam dobře. Sám mám velmi rád i čistou přírodu lesy, louky, lomy, kopečky a hlavně ty kopečky. :-)

Fotografie pořízené venku jsou vzdušnější, jednoduší a čitelnější, protože přírodu všichni známe.

 

 

INTERIÉRY

U výběru svatebních interiérů vhodných pro fotografování je dobré se rovněž zamyslet nad prostorem kde probíhají svatební přípravy. Protože se zde mimo nevěsty fotografa, kameramana, vizážistky pohybují také nevěstiny pomocnice,které jí pomáhají v oblékání musí být interiér dostatečně prostorný. Jako nejlepší se jeví větší jednoduše zařízená místnost. Opět platí, že množství věcí nesouvisejících se svatbou ruší v záběrech jak fotografovi tak kameramanovi. Poradil bych v tomto případě, zbytečné předměty dočasně přemístit jinam.

Další varianta, která bývá většinou vhodnější než strojení nevěsty doma spočívá ve využití hotelových pokojů, kde jsou následně svatební hosté ubytováni. Svatební pokoje v hotelích bývají těmi nejexkluzivnějšími co hotel nabízí a tak v nich dost často vládne i docela atraktivní světelná atmosféra. Navíc styl v němž jsou zařízeny se většinou podobá stylu v němž jsou zařízeny ostatní prostory hotelu. Tak dosáhneme toho, že i styl interiérů světlo a barvy na fotografiích jsou z průběhu dne propojené od ranních příprav po večerní veselí, což je pro fotografie určitě dobře.

 

 

PODRŽTAŠKY A ASISTENTI ;-)

U aranžovaných svatebních fotografií používám větší množství fotopříslušenství, které již nejsem sám schopen obsluhovat. Prosím proto novomanžele aby ze svatebních hostů vybrali tři až pět asistentů.

Doporučuji aby jednou asistentkou byla kamarádka nebo příbuzná nevěsty, která se bude starat o její vizáž. Sama nevěsta si totiž kolikrát nevšimne drobných nedostatků, které lze jednoduše napravit, tu upravením šatů nebo doladěním mejkapu, tak aby vypadala co nejlépe.  Asistentka se mimo svého bystrého oka, stará také o přepravu kosmetiky. Další 2-3 asistenti obsluhují odrazné desky, je li to třeba. Není to nic složitého a během tří až pěti minut se zatím každý jejich obsluhu zvládl.

Jedná se o přibližně metr v průměru velké lesklé kolo vážící asi půl kila, kterému všichni říkají slunko. Důležitá věc, kterou mají asistenti rovněž na starost je transport tekutin zahánějících žízeň a tužících dobrou náladu. :-)

Není nic horšího na fotku než připálení a dehydrovaní novomanželé. V neposlední řadě by při focení s asistenty měla být zábava. Takže dobře vybírejte protože tu pohodu na těch fotkách uvidíte..

 

 

DOBA A ČAS VHODNÝ K FOTOGRAFOVÁNÍ

V první fázi je třeba zjistit, jaké máme možnosti. A protože svatební den není natahovací a vládnou během něj různé světelné podmínky, je logické začít rozvahou o čase a délce fotografování spolu s časem potřebným na přepravu. Aranžované fotografování zabere přibližně 2 hodiny + přeprava. Nejlépe je naplánovat jej až po hostině. Jednak se vyhnete obligátním telefonátům rodičů kdeže jste, protože před lety bylo vše hotovo za 30 minut. Druhým přínosem je potom to, že odstartováním hostiny, končí všechny oficiality, které přinášejí starosti takže už jste ve větší pohodě.

 A do třetice bude pravděpodobně mnohem lepší světlo na focení. Obřady se v ČR odehrávají dost často přibližně +/- 3 hodiny okolo poledne a přitom mnohem zajímavější světlo se v létě objevuje pozdě odpoledne a na večer. Můj neoblíbenější čas je někdy po páté hodině, když už jde slunce znatelně z boku.  Ale záleží na počasí a roční době.

Je to o světle, které je pro mě zajímavé a můžu s ním kreativněji pracovat než s poledním sluncem. To ale neznamená, že ho můžeme najít jen k večeru venku.

Může nás potkat kdykoli a kdekoli a dost často na místech kde by jsme to vůbec nečekali.

POČASÍ

Další proměnnou svatebního dne je počasí. Dlouhodobější předpovědi bývají značně nespolehlivé a tak má smysl sledovat je maximálně tři dny před událostí. Má-li svítit sluníčko, jsou všichni spokojení ale může nastat i varianta, že hezky nebude.

Fotograf ale nakonec i svadebčné musí počítat s tím, že předpověď hezkého počasí nevyjde. A co pak ? Pokud je jen zataženo tak se nic hrozného neděje, ba právě naopak. Pro portréty je světlo změkčené mraky mnohem vhodnější a lichotivější. U přeháněk záleží na jejich intenzitě. Během těch méně intenzivních nebývá fotografování problém ale je třeba se dopředu vybavit dostatečným množstvím deštníků a optimistické nálady. Když je ale déšť intenzivní, nezbývá než se schovat. Optimální je zamluvit si pro tento účel nějaký hezký interiér, zámek, hrad... Vypadá-li, že se přeháňky uklidní v průběhu dne můžeme fotografování posunout na pozdější dobu. S touto variantou musíme však počítat v itineráři abychom přesunované fotografování měli kam dát. 

Někdy je ale déšť natolik vydatný a hezké interiéry tak vzdálené, že nezbývá než domluvit si fotografování na následující den. Některé páry využijí i možnost pořídit aranžované snímky den před svatbou a svatební den pak celý strávit se svatebními hosty. Můžeme tak pro snímky jet i někam dále, využít klidně dvě, tři lokace a strávit tam dostatek času .

 

 

BUBLINY

Výbornou věcí, která se mnohokrát osvědčila při organizaci svatebního dne jsou také časové rezervy. Říkám jim bubliny nebo vzduch a je dobré umístit je mezi jednotlivé body dne. Myslím tím zejména mezi dopravu na obřad, obřad, dopravu na místo hostiny, hostinu, aranžované fotografování a další místa dne, kde hrozí, že pokud se dostanete do časového skluzu, přestanete stíhat další bod programu. Podle náročnosti svatebního dne a počtu hostů je dobré naplánovat si je v délce od 15 do 30 minut. Předejdete tím zbytečnému stresu a uvolníte si ruce pro zvládání neplánovaných situací. Zdá se to možná triviální ale udržení pohody v průběhu svatebního dne je snad to nejdůležitější oč jde.

Ne, že bych Vám přál při cestě na obřad vyměňovat kolo od auta ale může se stát i spousta jiných příjemnějších situací, které budou ve výsledku znamenat zdržení a narušení svatebního itineráře. A věřte mi takové situace Vás na 99% potkají.

 

 

A STAROSTI ...?         Ty hoďte za hlavu !

Aby jste si v průběh Vašeho dne D mohli užívat bez zbytečných starostí a uchem přilepeným u telefonu mám následující radu. 2-3 dny před svatbou maximálně ráno v den D předejte organizaci svatebního dne včetně telefonu.

V průběhu dne se vynoří spousta drobností a někdy i zásadních rozhodnutí, které je třeba doladit a vyřešit. I když nevyužíváte služeb Svatebního koordinátora určitě najdete někoho blízkého, kdo vám rád pomůže. Nestarejte se, užívejte si. I když to nebude na 100% tak, jako by jste to vyřešili sami budete si moci 100%tně užít svého dne.

 

A to je to nejdůležitější, čím by jste se měli zabývat !!!

Vytiskněme fotoknihu !

Zapřemýšlejte nad tím, jak často si prohlížíte fotky v počítači...

Moc často to nebude, že ?

bottom of page